سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توانبخشی سالمندان


برگزاری دوره های مهارت زندگی

تست و تعیین وضعیت روانشناسی - دوره مشاوره روانشناسی - تئوری انتخاب واقعیت درمانی رنگ درمانی - یوگای خنده - یوگای خواب - مدیتیشن نحوه ی استفاده از تکنولوژی های جدید(تبلت - موبایل - اینترنت - عابر بانک و ...) آشنایی با بیماری های شایع - آموزش تداخلات دارو ها- آموزش تغذیه سالم سالمندی

 

توانبخشی سالمندان


شناخت و رفع مشکلات حافظه

کلینیک فرا حافظه ویژه ی اختلالات شدید - بکارگیری نوروفیدبک . بیوفیدبک تئاتر درمانی و موسیقی درمانی - خاطره گویی - درمان های یکپارچه سازی حواس پنجگانه تست و تعیین سطح حافظه - تقویت حافظه با کلاسهای هنر و خلاقیت

شناخت و رفع مشکلات حرکتی

بازی های حرکتی کامپیوتری باشگاه بدنسازی ویژه ی توانبخشی سالمندان - کار درمانی تست و تعیین میزان مشکل حرکتی - آموزش حرکات اصلاحی و کششی


» نظر

راههای درمان آلزایمر

در واقع هیچ درمانی برای درمان آلزایمر وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که ممکن استسرعت پیشرفت علائم را کم کرده و زندگی را برای بیمار آسان تر کنند. ممکن است این داروها برای همه مؤثر نباشند و یا اینکه تأثیر کمی داشته باشند. با این حال کارشناسان معتقدند ارزش امتحان کردن را دارد. با بدتر شدن بیماری، ممکن است فرد با بیماری افسردگی، عصبانیت و ناراحتی مواجه شود. ممکن است پزشک برای مقابله با این بیماری ها نیز داروهای ویژه ای تجویز کند تعامل در فعالیت های ذهنی و اجتماعی می تواند نشانه های آلزایمر را بهبود ببخشد. این فعالیت ها شرایط بیماری را معکوس نمی کنند اما هر کدام نقش مهمی در حفظ سرزندگی مغز بازی میکنند. زمانی که این موارد با تمرینات ورزشی و رژیم غذایی سالم ترکیب می شود می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، ارتباط داشتن با افراد می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. متخصصان توصیه می کنند بیماران مبتلا به آلزایمر در فعالیت های مختلفی همچون کنسرت و تئاتر ها شرکت کنند. اینکار می تواند نشانه های موجود را تا حد زیادی بهبود ببخشد

در این قسمت چند تصور رایج نادرست و واقعیت های آنها را برای شما بازگو می کنیم که ببینید، اختلال حواسی که بارها با آن مواجه بودیم پیشرونده نیست. به مجموعه اختلال های پیش رونده غیرقابل برگشت، دمانس گفته می شود که آلزایمر شایع ترین آنهاست. جالب است بدانید هر 4 ثانیه در دنیا یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود. تشخیص اینکه اختلال حافظه از چه نوع است و چه دلایلی دارد، با پزشک است. پزشک متخصص باید تست کند، شرح حال بگیرد و براساس بررسی مجموعه علت ها تشخیص دهد

نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر

آلزایمر

نحوه ی نگهداری از سالمندان و درمان آلزایمر در بیماران مبتلا به آلزایمر

اگر در خانواده شما افراد سالمندی زندگی می کنند محبوب و مورد احترام شما هستند ممکن است گاه در مورد آنها نگران و دچار تردید شوید که فراموشکاری یا اختلال حافظه آنها مربوط به بیماری است یا نه ؟
آلزایمر شایعترین نوع دمانس زوال عقل در سنین پیری است. در این بیماری تحلیل رفتن و کاهش تدریجی بافت مغز باعث زوال عملکرد و توانایی عقلانی می شود و نگهداری سالمندان در خانه کار بسیار دشوار است. آلزایمر با توانایی فکر کردن ،استدلال و ارتباط اجتماعی فرد رابطه دارد و می تواند منجر به ناتوانی او در مراقبت از خود شود. تصور اینکه شما با یکی از افراد خانواده تان دچار این بیماری شوید می تواند نگران کننده باشد.

اما یکی از بهترین راههای رفع این نگرانی داشتن اطلاعات در مورد بیماری است .انجمن آلزایمر یک مرکز جهانی دارد که به توانبخشی سالمندان کمک بسیاری میکند . در این سایت درباره بیماری و آخرین تحقیقات مربوط به آن اطلاعات کامل موجود است. علاوه بر این مجموعه ای از تست های ساده قابل دستیابی است که می تواند علایم اولیه را مشخص کند. آلزایمر با بالا رفتن سن بیشتر بروز می کند. در حدود یک پنجم افراد بالای هشتاد سال و حدود هفت درصد افراد بالای شصت و پنج سال در معرض خطر آلزایمر هستند


» نظر

سالم زندگی کنید، آلزایمر نگیرید در واقع پیشگیری کنید نه درمان

مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید. درست است که بیماری فراموشی سالخوردگی و سایر مشکلات حافظه ای (مثل آلزایمر) از 60 سالگی به بالا شروع می شود اما شما برای محافظت از مغزتان باید از همین حالا اقدامات لازم را برای پیشگیری را انجام دهید تا نیازی به درمان آلزایمر نداشته باشید.

شیوه زندگی امروز شما نقش مهمی را در وضعیت آینده شما ایفا می کند. استفاده از موادمخدر و برخی داروها، کلسترول بالا و بی تحرکی و نداشتن ورزش کافی مسائلی است که احتمال گرفتار فراموشی را افزایش داده و سن درگیر شدن با آن را کاهش می دهند

درمان آلزایمر

 

? از جوانی باید مراقب مغزتان باشید

شاید فکر کنید برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری های حافظه ای هنوز خیلی وقت دارید اما مطالعات پزشکان انجمن ملی بیماری های اعصاب انگلستان نشان داده،

اولین نشانه های کاهش عملکرد نوون های عصبی و سرعت و انتقال رشته های عصبی حدود 30 سالگی شروع شده و در 40 سالگی آرام آرام تخریب سلول های مغزی آغاز می شود . البته فراموشی اتفاق عجیبی در انسان نیست و همه انسان ها برخی مسائل را از خاطر می برند و این یک اتفاق طبیعی است. اما بیماری فراموشی حالتی است که در آن فرد تقریبا همه چیز را از یاد می برد و ذهن او مثل تخته سیاهی می شود که هرچه روی آن بنویسد، فوری پاک می شود

راه حلهایی که نمی گذارد مغزتان هیچ وقت پیر شود و احتیاج به درمان آلزایمر ندارید. این 5 راه حل به شما کمک می کند تا از ماده خاکستری مغزتان علیه پیر شدن محافظت کنید.

قوی دست بدهید :

دست دادن قوی، نشان دهنده قدرت شماست، اما حواستان باشد که این موضوع نشان دهنده احتمال کمتر ابتلای شما به آلزایمر در آینده است. در واقع اگر قدرت دست شما زیاد باشد احتمال کمتری دارد که به آلزایمر دچار شوید. برای آنکه قدرت خود را بسنجید می توانید دمبل هایی به وزن یک دهم وزن خودتان را در هر دست بگیرید و با آنها حرکت کنید. اگر نتوانید 25متر را با این وزنه ها در دست طی کنید، یعنی احتیاج به تمرینات قدرتی دارید.

به مغزتان شوک دهید

بعضی انسان ها سورپرایز شدن را دوست دارند و بعضی نه، اما مطمئن باشید که مغز همه انسان ها سورپرایز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشکده «برکلی» نشان داده که قرار گرفتن در مقابل یک معما و حل یک مسئله می تواند مانع از تخریب پروتئین های خاص در مغز شود. حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو ذهن شما را به چالش می کشد. سپس سعی کنید در کارتان هم تنوع ایجاد کنید و به حل مسائل کاری بپردازید.

سبزیجات بخورید

بهترین کمک تغذیه ای که می تواند به مغزتان بکنید؛ خوردن سبزیجات غنی از فولات و در کل خانواده ویتامین های B است. افزایش فولات در رژیم غذایی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و دمانس می شود. برای همین بهترین کار این است که سبزیجات، ماهی، قهوه و زردچوبه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

مواظب سرتان باشید

هرگونه ضربه وارد شده به سر می تواند احتمال ابتلا به دمانس در آینده را بالا ببرد. حتی زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممکن است در آینده باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به فراموشی شود. برای همین سعی کنید تا می توانید از سرتان در مقابل هر ضربه یا اتفاقی محافظت کنید.

چندمورد بـرای جلوگیری از بیماری آلزایمر

با مصرف ماهی به طور منظم می توانید احتمال ابتلای خودتان به فراموشی در آینده را 20درصد کاهش دهید.

تغییر در شیوه زندگی و انتخاب یک شیوه زندگی مناسب می تواند احتمال ابتلا به فراموشی در آینده را 50درصد کاهش دهد. در سال 2050 بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی،

115 میلیون نفر در جهان از بیماری فراموش رنج خواهند برد.

به گفته محققان می‌توان با انجام یک سری تمرینات به جنگ آلزایمر رفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محققان، برنامه‌ای جدید در رابطه با تمرینات بدنی روی صندلی به بیماران آلزایمر توصیه کردند.

بر اساس گزارش BBC، مرکز مراقبت‌های درمان«هانتر داون در کمبریج شایر، این برنامه را (عشق حرکت) نامیدند و ویژگی اصلی آن را عدم تقارن دو طرفه دانستند.

طبق این گزارش، «عدم تقارن دو طرفه» یعنی قسمت راست مغز حرکت قسمت چپ بدن و قسمت چپ مغز حرکت راست بدن را کنترل می‌کند.

با این تمرین که هر قسمت بدن یک حرکت متفاوت از قسمت دیگر را کنترل می‌کند، هر نیمه مغز باید جداگانه اطلاعاتی متفاوت را پردازش کند.

روش‌های تمرینی مشابهی در مراکز مراقبت‌های درمانی ژاپن هم انجام شده و این حرکات توسط موسسه ژیمناستیک بریتانیا بازسازی شده است.

از این روش برای بهبود قوه ادراک افراد و توانایی‌های عملکرد آنها استفاده می‌شود.

این کار نوعی تمرین مغز بوده و کاری که می‌کند، این است که سعی می‌کند مغز افراد را برای انجام کارهای پیچیده‌تری به کار بگیرد.

با وجود اینکه این تمرینات نمی‌توانند سلول‌های مغزی را بازسازی کنند، اما نظریه‌ای می‌گوید این تمرینات کمک می‌کند تا بین سلول‌های سالم باقی مانده ارتباط جدیدی ایجاد شود.

به گفته کارکنان این مرکز درمانی:"اگر کسی هفته‌ای یکبار این تمرینات را انجام دهد، بعد از 3 هفته شاهد تغییرات جدی خواهد بود."

این افراد درحال حاضر می‌توانند اسم پرستار خود را به خاطر بسپارند، در صورتی‌که در حدود 18 ماه قبل توانایی برقراری هیچ‌گونه ارتباطی را نداشتند.

جای امیدواری است که افراد بیشتری که دچار زوال عقل شده‌اند، از این تمرینات بهره‌مند شوند


» نظر

تشخیص بیماری آلزایمر و در ادامه راههای درمان آلزایمر :

 

آلزایمر به صورت اختلال در شناخت است و شناسایی افراد نسبت به ‌مواردی که از قبل ذهنیت داشته‌اند کاهش یافته و یا به کلی از بین می‌رود باید دانست که حافظه نزدیک این افراد از بین می‌رود اما خاطره دور آنها باقی می‌ماند افراد مبتلا به نفیان از طریق سنجش ذهنی تست می‌شوند. از دیگر تشخیص آلزایمر گرفتن MRI از مغز بوده که میزان لاغر شدن و چروکیدگی مغز را مشخص می‌کند.

همچنین از طریق آزمایش‌های خونی از جمله تست‌های تیروئید، تست ‌های ویتامینی به خصوص کمبود ویتامین b12 و تست‌های کبدی و بیماری‌های متابولیک (سوخت و سازی) می‌توان سایر بیماری‌هایی را که ممکن است علائم عارضه آلزایمر را تقلید کنند اما آلزایمر نباشند را مشخص کرد تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل اولیه ابتلاء به این بیماری امروزه به راحتی و با انجام آزمایش های ساده صورت می گیرد. به گزارش ایران ناز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ماکسی ساینس فرانسه، ظهور یک یا چند نشانه مشکوک در افراد می تواند آزمون هایی را برای تشخیص وجود زمینه هایی برای ابتلاء به آلزایمر و یا عدم تایید ابتلاء به این بیماری به دنبال داشته باشد.

رایج ترین آزمون بررسی وضعیت ذهنی (MMSE) یا آزمون Folstein است که در آن 18 سوال مطرح می شود و بخش هایی که به طور بالقوه در ابتلاء به این بیماری دخیل هستند، مورد بررسی قرار می گیرد. پاسخ ها یا نتایج حاصله از این آزمون ها با امتیاز 0 تا 30 بررسی می شود؛ امتیازهای کمتر از 24 احتمال ابتلای فرد به این بیماری را قوت می بخشد.

با این حال تنها یک آزمون برای تایید این مساله کافی نیست و به اعتقاد کارشناسان تعداد بیشتری آزمون باید در این زمینه انجام شود.

همچنین آزمون های دیگری نیز برای آزمودن حافظه، تمرکز و یا قدرت کلامی وجود دارد. اما تشخیص قطعی این بیماری می تواند از طریق آزمایش هایی مانند MRI مغزی برای تشخیص هرگونه آتروفی (تحلیل رفتن بافت ها) و رد سایر علل بالقوه زوال عقل مانند وجود تومور، هماتوم و نظایر آن صورت گیرد.

درمان آلزایمر

 

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و درمان آلزایمر با تغذیه

 

براساس یافته های دانشمندان دانشگاه Cleveland در Ohio افرادی که از نظر جسمی و فکری فعال هستند به مراتب کمتر از دیگران در معرض بیماری خطرناک الزایمر قرار می گیرند. تقویت حافظه فقط با خواندن کتاب و فکرکردن امکان پذیر نیست بلکه معاشرت با دیگران ، مسافرت ، آموختن زبانی جدید، حفظ کردن شعر، آموختن موسیقی و غیره می تواند در این مورد مؤثر باشد که البته علاوه بر تمام این نکات رعایت اصول تغذیه درجلوگیری از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر نقش دارد.

مصـرف‎ گـوشـت‎ ماهیهایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و مـاهــی سـاردیـن‎ بادارا بودن‎امگاسه اسید چـربخطر ابتلا به الزایمر را کاهش‎ می‎دهند. آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و E نیز در کاهش خطر آلزایمر موثر هستند.

برای مشاهده بقیه مطلب روی کلمه درمان آلزایمر کلیک کنید.


» نظر